DSA - tosprogsundervisning





DSA står for Dansk Som Andetsprog.

På Haarby skole har vi det senest år fået flere elever med Dansk som deres andet sprog.
Det er vigtigt, at vi får de børn inkluderet så godt som muligt.
Det kræver en helt særlig indsats. Den indsats sker både i klassen og udenfor klassen og i tæt samarbejde med klassens forældre, Røde Kors og kommunens konsulent i DSA. Opmærksomheden er især på ordforråd, hverdagssprog, begreber og trivsel.





Fagformål i DSA:
DSA-basis: gives til nyankomne elever i modtagerklasser/hold
DSA-supplerende:
Gives til elever, der har gået i modtagerklasser og modtaget basisuv.
Fagformål: DSA- supplerende kan gives via
  • Fagsprog i fagene
  • Forforståelse i fagene
  • Suppl. uv i klasse eller udenfor klassen
  • Uv udenfor klasserummet kræver kendte ugeplaner og materialer i god tid
  • Alle faglærere medtænker sproget i alle læringsaktiviteter


Lexin: billedordbog med lyd i alle sprog.




EMU:
Nyt: På tværs af fagene - sproglig udvikling i fagene er en opgave for alle.

Sproglig forståelse


Sproglig udvikling i fagene - en opgave for alle lærere:
Sætter fokus på den dobbelt opgave som alle lærere har nemlig at undervise i et fag og at undervise i fagets ord og begreber, sproglige register og tekster. Det betyder, at det er en opgave for alle lærere, at integrere sproglig udvikling i alle fag.
  • indtænkes i alle fag
  • fagtermer
  • uv.forløb
  • eksemplariske
  • stilladsering
  • modellering
  • kan overføres til andre fag
  • godt for alle børn
  • skriveordre, skriveskabeloner
  • bruge lexin
  • LST redskaber

Alle læreres opgave i DSA:
  • at lærer sprog kræver at læreren planlægger sproglige aktiviteter i faget
  • hvert fag har et særligt fagsprog - gør det synligt i klassen med fagord og førfaglige ord
  • synliggør også de sproglige registre som ordene bruges i
  • Faglæreren er også sproglærer i sit fag

Undervisningsmetoder, der har god effekt på tosprogede elevers læseresultater:
  • kollaborative læringsformer: CL-strukturer
  • systematiske og eksemplariske metoder: modellering, stilladsering  skriveskabeloner, skriveordre
  • løbende og tæt evaluering af faglig fremgang
  • inddragelse af elevens andre sprog


Hvad er god sprogudviklende undervisning ?
Det er baseret på stilladsering. Der stilles høje krav til eleven, men samtidig får de den støtte de har brug for for at kunne udføre opgaven, eksempelvis sproglig støtte.
  1. samtale på hverdagssprog
  2. forklaring på fagsprog
  3. skriftlig gengivelse
  4. læsning af lignende tekster
  5. evt fremlæggelse


Inspirationsmateriale til arbejde med sproglig udvikling i undervisningen.
Her findes gode uv.forløb i de fleste fag og klassetrin.














Ingen kommentarer:

Send en kommentar