Det er vigtigt, at have en passende læsehastighed i forhold til tekstens indhold. Læses der for langsomt kan det være svært at holde styr på og huske informationerne . Læses der for hurtigt kan det gå ud over forståelsen.
Hastighed:
I arbejdet med hastighed, er der nogle tommelfingerregler og gode ideer til hvordan det kan gribes an.
Måling af læsehastigheden:
Informér eleverne om, at det er en læsehastighedstest. De skal læse så hurtigt, de kan, samtidig med at det ikke går ud over læseforståelsen.
Lad eleverne læse i 5 min. Når der siges stop, sætter eleverne en tydelig streg, hvor de er kommet til.
Tæl de læste ord op og del med 5 - så kommer resultatet på, hvor mange ord i minuttet eleverne læser.
Hastighed efter klassetrin:
4.klassetrin: 120-150 ord/min
5.klassetrin: 150-170 ord/min
6.klassetrin: 170-200 ord/min
7.klassetrin: 200-225 ord/min
8.klassetrin: 225-250 ord/min
9.klassetrin: > 250 ord/min
Øvelser, der kan træne hastighed:
Forløb i klassen med flydende læsning
Fartkort:
Lægges over det læste, så det presser dig til at gå hurtigt videre.
A-B-C-træning:
Ikke alle tekster skal læses lige hurtigt. Der skal skiftes mellem læsetempo.
- alm læsning i 3 min
- hurtiglæsning i 8 min - hold fast i hovedpunkterne i teksten
- spurtlæsning i 4 min - tag ikke hensyn til forståelsen
Gentag øvelsen flere gange med dages mellemrum i samme tekst. Det er blandt andet denne øvelse, der trænes i flydende læsning.
5-5-5-træning:
- sæt et lille mærke i bogen. Læs i 5 min og se, hvor langt du kom.
- gå tilbage til start. Læs 5 min igen.
- Gentag.
Læsemængden skulle gerne øges og give forståelse for, at det kan betale sig at læse en tekst igen, både i forhold til læsehastighed og forståelse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar